Мільйони дітей виїхали з України, а ринок дитячих товарів рухнув удвічі. Чому українські виробники іграшок мають хороші шанси на зростання

Українські виробники іграшок почувають себе краще, ніж може здатися. Незважаючи на те, що мільйони їхніх клієнтів поїхали з країни.

Найближчими тижнями відомий у світі український виробник іграшок UGears випустить кілька нових патріотичних продуктів. Виробник деревʼяних конструкторів у стилі кіберпанк уже розробив моделі, які збирається продавати за кордоном та в Україні. Власник компанії Геннадій Шестак поки що не хоче розповідати подробиці про новий продукт. Лише каже, що конструктори будуть обігрувати відомі випадки російсько-української війни, в іронічному для країни-агресорки дусі. 

Виробництво UGears, розміщене між Гостомелем та Горенкою в Київській області, постраждало від бойових дій. Снаряди пошкодили дві будівлі, російські солдати спалили склад, де зберігався запас готової продукції. Проте компанія, серед партнерів якої Disney та Harry Potter, швидко відновлюється – треба виконувати експортні контракти. Жодного з них UGears не втратив, а за допомогою нових моделей сподівається збільшити продажі. Наразі виробництво вже працює на повну потужність. 

Експорт став справжнім рятувальним кругом для українських виробників іграшок. З початку повномасштабного вторгнення з України поїхало майже 6 млн переселенців, свідчать дані ООН на 19 липня. Переважна більшість з них – жінки і діти. Магазини у зоні бойових дій закриті. Продажі товарів для дітей просіли найбільше за інші, розповідав Forbes співвласник маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін. Далася взнаки і відсутність пляжного сезону. «Найбільше у нас впали продажі пляжних наборів, їх багато продавалося в Одесу», – каже СЕО найбільшого виробника в країні «Тигрес» Олександр Шевчук.

За словами CEO мережі «Антошка» Вадима Орлова, у цілому ринок дитячих товарів рухнув удвічі. В 2021-му його обсяг становив 12,6 млрд грн, підрахували в ProConsulting. За прогнозом гендиректора компанії Олександра Соколова, цьогоріч падіння може становити 40%. 

А от експортні продажі у виробників іграшок, навпаки, зростають, розповідає СЕО «Тигреса» Шевчук. Компанія випускає мʼякі іграшки та пластмасові вироби, виробництво розташоване в Луцьку. «За рахунок збільшення експорту ми частково компенсували втрату українського ринку», – каже Шевчук. Експорт у «Тигреса» з кінця лютого зріс уже на 20%.

Одна з причин – бажання європейців підтримати Україну, каже Шевчук. Він розповідає про одного з нових замовників з Іспанії, який до того ніколи не займався іграшками, але після початку повномасштабної війни купив у них партію екологічно чистих товарів, виготовлених з тростинної сировини. Найбільше нових замовників у «Тигреса» з країн Балтії та Південної Європи. 

Підтримку відчув і UGears. Як розповідає власник компанії Шестак, клієнти та фанати конструкторів із розумінням ставляться до затримок у UGears. І навіть пишуть листи підтримки. 

Чому ще зростає збут за кордон? В Європі закрили ринки для виробників іграшок з Білорусі та РФ, розповідає співвласник найбільшого вітчизняного дистрибутора іграшок Kiddisvit Павло Овчинніков. «Це великий шанс для українських виробників», – вважає він. 

До того ж вітчизняні виробники давно освоюють світовий ринок. Річ у тім, що в Україні значну його частину займають іноземні легальні виробники, а також «сірий» імпорт з Китаю. За даними ProConsulting, контрабанда в натуральному вираженні займає 40% ринку, а в грошовому – 27%.

Тому виробникам іграшок нічого не залишається, як шукати ринки збуту за кордоном. Навіть не дуже великим. Приміром, виробник деревʼяних іграшок «Кубіка» з села Шешори Івано-Франківської області торгує своїми виробами не лише в Європі та Америці, а навіть відвантажує в Японію.

Шанс на внутрішньому ринку

На початку березня на сайті мережі «Антошка» зʼявився банер «Обирайте українське». Під ним – перелік вітчизняних товарів, тих виробників, які продовжують працювати та підтримувати українську економіку, пояснювала мережа. 

Компанія почала більше співпрацювати з українськими виробниками, розповідає СЕО «Антошки». За його словами, компанія максимально спрощує контракти із вітчизняними компаніями та «підсвічує» їхню продукцію на сайті. «Те, що для українських виробників відкрилася можливість для розширення в Україні – це 100%», – каже він. 

Причини не лише патріотичні, а й логістичні. Річ у тім, що зараз з Китаю товар іде не менше 120 днів, розповідає Овчинніков з Kiddisvit. Також треба час на виробництво. Таким чином, за його підрахунками, очікування партії може розтягнутися десь на пів року. «А за цей час передбачити, яким буде попит на той чи інший товар, неможливо», – каже він. А з вітчизняним виробником строк набагато менший. 

До того ж шансів додає те, що з ринку може піти великий дистрибутор іграшок, компанія з білоруським корінням Dream Makers, зазначає Соколов із ProConsulting. А також знецінення гривні, що призведе до зростання цін на імпортні іграшки. 

Щоб скористатися сприятливою ситуацією, Kiddisvit збирається почати дистрибуцію українських іграшок. Раніше компанія торгувала лише імпортом. «Ми шукаємо товари, виробників, із якими можемо створити спільні бренди, аби допомогти їм посилити продажі», – каже Овчинніков. «Хочеться разом робити більше», – резюмує Орлов з «Антошки». 

Катерина Шаповал, Forbes

Поділися цією статтею з іншими татами і мамами: